Najlepszy trening dla seniora

Co jest głównym czynnikiem powodującym, że ktoś musi się Tobą zaopiekować? Brak funkcjonalnej samodzielności. Co to oznacza? Że nie możesz samodzielnie wstać, przynieść zakupy ze sklepu czy wysprzątać mieszkania.

Żyjemy w czasach, które dbają o to, żebyśmy się jak najmniej ruszali, a nasze ciała są przecież stworzone do ruchu! Ruszając się poprawiamy krążenie, dzięki któremu lepiej działają płuca, serce, mózg i każda komórka jest lepiej dotleniona. Gdy się nie ruszasz Twoje mięśnie zanikają, bo są niepotrzebne, a krew… wyobraź sobie wiadro z wodą, której nikt nie miesza, dobrze wiesz co się z nią stanie. Osoba aktywna, niezależnie od wieku, ma wszystkie markery zdrowotne na lepszym poziomie od osoby nieaktywnej. Czy to będzie ciśnienie, poziom cholesterolu, gęstość kości itd. Nawet samopoczucie, libido i pamięć się poprawiają. Nazywamy to kontinuum choroba-zdrowie-sprawność (wysportowanie). Wg słowników zdrowie to po prostu brak chorób. Dla nas to za mało, chcemy być sprawni i samodzielni, żeby móc cieszyć się życiem oraz przygotowani na nieznane, które życie nam zaoferuje. Wg naszego kontinuum, gdy jesteś sprawny (wysportowany) to zanim będziesz chory, musisz przejść przez stadium „zdrowy”. To nam daje przewagę w razie, nazwijmy to, niesprzyjających warunków.

Skoro już sobie wyjaśniliśmy jak ważny jest ruch to kolejne pytanie brzmi jaki ruch jest najlepszy? Szczególnie dla osoby starszej? Jeszcze raz przypomnę, że naszym celem jest osiągnięcie sprawności w życiu – funkcjonalności. W związku z tym nie chcemy, żebyś chodził na siłownię, bo prostowanie nóg na suwnicy, czy trening bicepsa na modlitewniku są nudne i niefunkcjonalne. Nie chcemy też, żebyś biegał/chodził, szczególnie długie dystanse, bo wtedy na pewno nie będziesz mógł usiąść i wstać z kanapy przez przykurcz mięśni (chodzenie zgina nogę tylko w niewielkim zakresie). Odradzałbym nawet typowy fitness, który co prawda poprawi krążenie, ale podskoki w rytm muzyki, jakkolwiek przyjemne, też nie są zbyt funkcjonalne (tu przepraszam za uproszenie słowa „fitness”, które określa ogromną różnorodność treningów).
Skoro chcemy osiągnąć funkcjonalność to najlepszym sportem będzie tzw. trening funkcjonalny. Pod tą nazwą kryją się różne style treningowe. Najczęściej jest to trening unikający rutyny, najczęściej bez obciążenia, a jeśli używa się ciężarów to są to wolne cieżary, a nie maszyny i wykonuje się go w miejscach wymagających przestrzeni. W skrócie, prawidłowy trening funkcjonalny ma imitować codzienne ruchy po to, żeby do nich przygotować.

Niekwestionowanym królem tego typu treningów jest CrossFit. Niestety opinia takich klubów jako poprawiających ogólną sprawność cierpi przez pryzmat zawodów CrossFit Games. Jak tylko zechcesz wyszukać w internecie czegoś na temat CrossFit, to zobaczysz niesamowicie wysportowanych młodych mężczyzn i kobiety, którzy robią niestworzone rzeczy (chodzenie na rękach, podnoszenie ogromnych ciężarów itd.). W pewnym sensie są potwierdzeniem tego jak CrossFit działa, natomiast jak każdy sport, jest to skrajność. Podobnie jak nie każdy kto biega chce wziąć udział w olimpiadzie i nie każdy kto chodzi na siłownię chce być kulturystą. Sport a trening dla zdrowia to dwie różne rzeczy.

Intensywność, z której znany jest CrossFit powinna być dostosowana do możliwości osoby trenującej i nawet pomimo treningu w grupach dostosowujemy intensywność, obciążenie, rodzaj ruchu indywidualnie. Dlatego jeśli by poszukać głębiej to jest mnóstwo filmów prezentujących osoby o bardzo różnej sprawności, które trenują tę dyscyplinę: dzieci od 3. roku życia, osoby po 80. roku życia, niepełnosprawnych i strażaków czy zawodników innych dyscyplin. Ponieważ w CrossFit wiemy, że wymagania elitarnych zawodników, a osoby po 80. różnią się nie jakością a skalą… i to działa. Biegamy krótkie dystanse i mieszamy je z przysiadami, albo pompkami, albo ciężarami, ponieważ życie nie dba o to czy jesteś siłaczem czy wydolnościowcem, musisz być gotowy na wszystko. Czasem trzeba podbiec na autobus z zakupami, czasem trzeba podnieść kanapę. Nie martw się, jeśli nie możesz biegać, możesz iść; nie możesz zrobić pompki na ziemi to zrobisz przy ścianie; nie podniesiesz 20 kg to podniesiesz 5 kg – nazywamy to skalowaniem. Absolutnie każdy trening możemy zeskalować do Twoich potrzeb i możliwości. Gdy Twoje możliwości wzrosną to zmienimy skalowanie i tak do uzyskania przez Ciebie sprawności, o jakiej nawet nie marzyłeś. Dodatkowo poznasz grupę ludzi równie mocno jak Ty chcących zadbać o siebie. Gwarantuję, że nawiążesz nowe przyjaźnie, bo nic bardziej nie zbliża niż wspólny wysiłek kończący się wielkim uśmiechem (cóż za świetny sposób na spędzenie czasu z wnuczkiem!). Jestem w stanie to zagwarantować, bo widzę to na codzień w CrossFit Balicka, gdzie jestem współwłaścicielem i trenerem.
CrossFit to styl życia, który uczy poprawnie się poruszać, czasem nawet leczy z kontuzji i wieloletnich bólów, pomaga utrzymać postanowienia i nawet wspiera w zrozumieniu żywienia, które nie jest tak trudne jak je malują dietetycy i różni „specjaliści”.

Przyjdź na trening zapoznawczy w najbliższym klubie. Porozmawiaj z ludźmi na miejscu, zapytaj o treningi dla swojej grupy wiekowej. Zaufaj mi, czekamy na Ciebie. Nie martw się też wysoką ceną, bo za mniej niż 10 zł dziennie wrócisz do pełni życia. Pomyśl na co wydajesz niepotrzebnie 10 zł dziennie. Ile kosztuje Cię lekarz i lekarstwa (nie tylko pieniędzy). To wszystko odejdzie w niepamięć, a w miejsce tego pojawią się nowe możliwości. Zaufaj mi, obserwuję tę magię każdego dnia.

Adrian Klaja
CrossFit Level 1 Trainer
Trener Olimpijskiego Podnoszenia Ciężarów
Współwłaściciel CrossFit Balicka

Ciekawe strony dla seniorów

Internet to źródło wielu ciekawych informacji i najrozmaitszych stron –wiele z nich to strony dla seniorów dla osób, które osiągnęły wiek dojrzały i dla ludzi starszych Jakiej tematyki dotyczą dużo informacji z życia codziennego. Podobną stronę może prowadzić każdy, nawet Ty! Czytaj dalej Ciekawe strony dla seniorów

Różnorodne usługi dla seniorów.

Ogólnodostępne i wszechobecne źródło informacji rozwija usługi dla seniorów do tego stopnia, że jest w nim niemal wszystko, co możliwe. Na każdy temat można odszukać tu informacje, o różnym stopniu wiarygodności. Czytaj dalej Różnorodne usługi dla seniorów.

Obsługa komputera dla seniora jest naprawdę prosta

Jak obsługiwać komputer- sprawa staje się trudniejsza, jeśli chodzi o osoby starsze. Obowiązkowa skrzynka mailowa czy modne teraz  konto na portalu społecznościowym – ludzie starsi nie muszą tego mieć, ale oczywiście mogą: Czytaj dalej Obsługa komputera dla seniora jest naprawdę prosta

Aktywność seniorów przyjemna i pożyteczna.

Niezależnie od wieku, zachowanie formy to ważna kwestia zdrowotna. Pokonanie własnych ograniczeń, a czasem po prostu walka ze zwyczajnym lenistwem – powody nie mają znaczenia, chcieć to móc! Aktywność seniorów ma ogromne znaczenie dla ich samopoczucia i – rzecz jasna – zdrowia. Czytaj dalej Aktywność seniorów przyjemna i pożyteczna.

Rozwijające zabawy dla seniorów.

Nie ma się co oszukiwać – zabawa jest dobra i potrzebna w każdym wieku. Ile czasu spędzimy przed ekranem telewizora, nim zobojętniejemy na emitowane filmy i seriale? Nawet najświetniejszy seans znudzi się, jeśli stanowić będzie jedyną możliwość rozrywki. Czytaj dalej Rozwijające zabawy dla seniorów.