Z przyprawami za pan brat | poradnik cz.1

W świecie, w którym posiłki spożywa się w pośpiechu i rządzą potrawy typu fast – food często zapominamy jakie doznania przynoszą domowe dania sporządzone z zaangażowaniem i miłością. Coraz częściej sięgamy po gotowce nie zdając sobie sprawy jak ubogie są ich wartości odżywcze i zdrowotne. Tradycyjne gotowanie przechodzi do lamusa, prym wiodą wzmacniacze smaku, sztucznie aromatyzowane kostki smakowe i gotowe mieszanki do różnych potraw, które nie mają wiele wspólnego z pachnącymi świeżymi ziołami i przyprawami.

Szukając złotego środka na różne schorzenia, często nie zdajemy sobie sprawy jaki ogrom naturalnych leków mamy w swojej szafce.

Przyprawy, bo o nich mowa już w niewielki sposób mogą wpłynąć na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Od dawien dawna dodawane były do różnych potraw i wykorzystywane do robienia leczniczych naparów. Stosowanie ich to nie lada wyzwanie, gdyż musimy wiedzieć, które będą odpowiednie do przygotowania marynaty, które dodajemy na początku gotowania, a które zdecydowanie na końcu.

Istotną rolę w pełnieniu swojej funkcji ma przechowywanie przypraw. Wiadomą rzeczą jest to, że przyprawy zalegające długo w szafkach, w otwartych torebkach szybko wietrzeją i tęchną. Tracą wtedy swoje niezwykle cenne wartości co powoduje, że nie przynosi to żadnych zdrowotnych korzyści, dlatego warto je przechowywać w ciemnych, ceramicznych słoiczkach lub plastikowych pojemniczkach. Nieodpowiednie będą torebki papierowe, lniane i bawełniane, ponieważ niekorzystnie wpływają na aromat przypraw.

Dobrym sposobem na przechowywanie ziół będzie ich mrożenie, gdzie wcześniej warto je zanurzyć w odrobinie oliwy, by po odmrożeniu nie kruszyły się. Zachęcamy też do stosowania świeżych ziół z domowych upraw, które zachwycą niejednego smakosza, a przy tym będą niebiańsko smakowały.

W naszym kulinarnym poradniku znajdziecie wiele wspaniałych i interesujących Was przypraw, tych tradycyjnych i tych mniej znanych z podziałem na ich wartości i zastosowanie nie tylko przy kuchennym stole. ..

A jak Anyż.

2015-12-09_12h01_19

Roślina jednoroczna o szerokim spektrum zastosowania. Niezwykle aromatyczna, o słodko – korzennym smaku używana tylko w formie suszonej. Wykorzystywana do robienia nalewek tzw. anyżówek sporządzanych na spirytusie, doskonała do mięs( wieprzowina, cielęcina, drób ), marynat, sosów i ciast. Historia anyżu sięga prawie 4 tysięcy lat. W celach zdrowotnych wykorzystywany jest w leczeniu zgagi, niestrawności oraz problemów z trawieniem. Wykazuje zalety moczopędne. Działa rozkurczowo i pobudza komórki mózgowe. Ma działanie przeciwzapalne i ściągające. Napar z anyżu pomaga przy uporczywym kaszlu nieżytach oskrzeli, anginie, jest świetnym środkiem wykrztuśnym. Można go dodać do porannej kawy czy herbaty, ponieważ wykazuje właściwości pobudzające i dodające energii na cały dzień.

B jak Bazylia

2015-12-09_12h02_21

Najpopularniejsza roślina wykorzystywana w każdej kuchni gospodyni domowej. Swoim aromatem podkreśla smak wielu potraw. Świeżą bazylię dodaje się do sałatek i zup gdzie królują pyszne, słodkie pomidory. Można również nacierać nią mięsa jak również wykorzystać do zrobienia domowego zielonego pesto. Doskonała jako naturalny aromat dodawany do oliwy z oliwek.

Oprócz zastosowania w kuchni wykorzystywana jest leczniczo na kolki i wzdęcia. Znacznie poprawia trawienie, zapobiega skurczom żołądka, działa przeciw depresyjnie, koi nerwy, zwalcza bezsenność, zmniejsza nadpobudliwość. Sok ze świeżych liści przynosi ulgę w przypadku ugryzienia przez owady, w szczególności komary, które bazylii nie lubią. Dlatego doniczka ze świeżym ziołem postawiona na kuchennym parapecie skutecznie je odstraszy.

C jak Chili

2015-12-09_12h03_36

Chyba najbardziej ognista z przypraw. Idealna dla zwolenników ostrej kuchni. Świetna do przyprawiania sosów, curry, marynat, chatneyów i past.

Wbrew pozorom potrafi leczyć. Udrażnia i oczyszcza zatkane drogi oddechowe, pomaga zapobiegać niektórym nowotworom. Aktywny składnik znajdujący się w chili obniża poziom cholesterolu i o dziwo dostarcza niezbędnych witamin. Chili korzystnie wpływa na serce, przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów we krwi, zapobiega również zatruciom pokarmowym.

C jak Czosnek

2015-12-11_12h29_04

 

Naturalny antybiotyk o właściwościach dezynfekujących i przeciwgrzybiczych. Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko nowotworu piersi, przełyku, jelit i prostaty. Obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Obniża poziom cukru we krwi, łagodzi bóle głowy i ułatwia zasypianie.

Jest szeroko stosowany do różnych potraw na całym świecie. Tradycyjnie stosowany jako przyprawa do wędlin, mięs, kiełbas i wyrobów garmażeryjnych.

C jak Cynamon

2015-12-09_12h05_43

Aromatyczny i intensywny cynamon jest najstarszą przyprawą, która znajduje zastosowanie nie tylko w kuchni. Kora cynamonu wykazuje właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne, jak również pomaga zapobiegać przeziębieniom w okresie jesienno – zimowym. Bardzo ważnym powodem, dla którego powinniśmy spożywać cynamon w różnej formie jest to, że poprawia on dopływ krwi do mózgu co powoduje, że łatwiej koncentrujemy się i zapamiętujemy. Dodatkowo oczyszcza organizm, poprawia krążenie, reguluje pracę nerek, poprawia trawienie i przyspiesza przemianę materii.

W kuchni głównie wykorzystywany jest jako aromatyzujący dodatek do słodkich deserów i ciast. Ostatnio też można zauważyć jego wykorzystanie do herbaty, napojów mlecznych czy kawy. Warto jednak nieco zmienić jego zastosowanie i przekonać się do używania go do potraw mięsnych i słonych. Bardzo modne ostatnio stały się dania z kuchni wschodniej, gdzie tamtejsi mieszkańcy nie wyobrażają sobie dań słonych nie przyprawionych cynamonem.

cd….