Gimnastyka umysłu dla seniora – obudź swój mózg!

2014-07-16_10h44_00
Proces starzenia powoduje zmiany w funkcjonowaniu mózgu. Z wiekiem pogarsza się pamięć, ponieważ maleje liczba synaps czyli połączeń między neuronami. Informacje przekazywane poprzez komórki nerwowe z wiekiem są coraz wolniejsze, ponieważ słabnie otoczka mielinowa, która pełni funkcję izolatora na włóknach. Senior może wykorzystać kilka rożnych sposobów na poprawę swojej  pamięci.

Jeśli  nie dopuścicie do rozleniwienia swoich komórek  jesteście  w stanie spowolnić albo wręcz zapobiec zaburzeniom związanym z umysłem. Dzięki ćwiczeniom pamięci  możecie  nawet poprawić szybkość myślenia albo zwiększyć swoje zdolności twórcze. By polepszyć pamięć musicie  trenować swój mózg tak  jak każdą inną część ciała.  Przyjmijcie jedną złotą zasadę: podstawą do polepszenia pamięci jest gimnastyka umysłu dla seniora.  Wykonujcie  i uczcie się tych rzeczy, które są dla Was przyjemne.  Nie  podchodźcie  do wszystkich wykonywanych czynności ze stresem,  pod presją czasu albo pod ogniem krytyki innych osób. Lepiej na chwilę zaprzestać wykonywania tych czynności,  ponieważ może to mieć negatywny wpływ na proces uczenia i zapamiętywania.

Pamięć można trenować wzmacniając  ją i  poprawiając.  Zwykle zdarza się, że nasza pamięć jest po prostu niewyćwiczona. Według badań wynika, że seniorzy zwykle nie mają problemów z pamięcią długotrwałą, czyli bardzo łatwo przypominacie sobie rzeczy z przeszłości. Natomiast o wiele gorzej jest u Was z pamięcią krótkotrwałą taką  jak np:  co jedliście wczoraj, gdzie położyliście  klucze, okulary, etc, etc.

Ćwicząc pamięć warto wykonywać coraz trudniejsze ćwiczenia. Chcielibyśmy podpowiedzieć jakie gry pomogą Wam skutecznie obudzić mózg.

Krzyżówki. Rozwiązywanie krzyżówek to jedno z bardziej pomocnych ćwiczeń pamięci stosowanych u seniorów. Jednak dla kogoś, kto z krzyżówkami ma do czynienia codziennie i  zna pewne hasła na pamięć, to nie jest zbyt dużym wysiłkiem dla mózgu.

Puzzle. To doskonała zabawa nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Uczy cierpliwości, skupia uwagę, pomaga w koncentracji i ćwiczy pamięć.

Sudoku. Gra nawet podobna do krzyżówki, jednak zamiast liter operujecie cyframi. Uczy ona cierpliwości i logicznego myślenia.

Gry karciane. Poprawiają żywotność mózgu i opóźniają utratę pamięci związaną z procesem starzenia się. Doskonałe rozwiązanie dla osób  lubiących towarzystwo i rywalizację.

Szachy. Gra strategiczna pozwalająca na zwiększenie pamięci i zdolności poznawczych.

Niezależnie od tego jaką  grę wybierzecie, na pewno korzystnie wpłynie ona na pobudzenie Waszego mózgu do intensywnej  pracy.

Dobrze jest też  uczyć się nowo poznanych słów, sprawdzić ich znaczenie. Powszechnie można się spotkać  ze stwierdzeniem, że każde nowo zapamiętane słowo to kolejne połączenie neuronalne.

Gimnastyka umysłu dla seniora to również czytanie,  które  ma dobroczynny wpływ na pracę mózgu, ponieważ pomaga przypomnieć słowa.

Kolejną rzeczą, na której warto się skupić jest zerwanie z rutyną.

Spróbujcie umyć  zęby drugą ręką, przestawcie  przedmioty w inne miejsce, pójdźcie na spacer i wróćcie z niego  do domu inną drogą niż zwykle. Spacer dotleni Wasz mózg i poprawi krążenie.

Ćwiczcie pamięć zapamiętując słowa piosenki lub tekstu z ulubionego filmu czy książki. Robótki ręczne, szydełkowanie, wycinanie, malowanie, układanie modeli  również mają świetny wpływ na poprawę pamięci.

No i na koniec przede wszystkim dobrze nakarmcie swój mózg.  Zjadajcie zielone warzywa jak np. szpinak, brokuły, brukselki czy kapustę. Nie odmawiajcie sobie marchewki, czerwonej fasoli, jagód, moreli i pomarańczy. Mózg  przepada za zieloną  herbatą, pełnym ziarnem i orzechami.

Jeśli do tej pory stroniliście od takich składników pokarmowych to właśnie teraz przyszła pora na zmiany.

Zmiany aktywują mózg, co korzystnie wpływa na poprawę pamięci.

 

Komentarze


Kategoria: Zdrowie